Sigma Personeelsdiensten

Zijn jouw werknemers nog ‘in love’ met hun werk?

Liefde is een werkwoord. Want als je de liefde leuk, betekenisvol en sprankelend wilt houden, dan moet je er wat voor dóen. Dat geldt in liefdesrelaties, maar ook voor de professionele relatie tussen werknemer en werkgever. Het blijven boeien en binden van werknemers, is niet iets dat werkgevers voor lief mogen nemen. Integendeel, een werkgever moet in gesprek blijven met zijn werknemers. Het is belangrijk om met enige regelmaat de intentie uit te spreken om er samen voor te gaan.

In de huidige, krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om goed personeel vast te houden. Medewerkers die onvrede ervaren, gaan elders kijken. Soms wordt dit nog aangewakkerd door een vriend of vriendin die goede ervaringen heeft met het veranderen van werkgever. Het is als de relatiewebsite Second Love. Voor wie onrust voelt, kan het verleidelijk zijn om naar een andere werkgever uit te kijken.

Drie belangrijke aandachtspunten voor werkgevers

Ben je werkgever, dan geef ik je graag drie punten waaraan je aandacht moet besteden:

  1. Cultuur: de omgang tussen collega’s onder elkaar en/of de relatie met leidinggevende
  2. Autonomie: de mate van vrijheid die werknemers ervaren als ze aan het werk zijn
  3. Uitdaging voor jonge werknemers: perspectief op verantwoordelijkheden

Goede relatie, loyale werknemer

Een goede relatie tussen de leidinggevende en de medewerker(s) zorgt voor meer loyaliteit. Om te achterhalen hoe de medewerker(s) de relatie ervaren, is het zaak dit af en toe te laten toetsen. Het is slim om dit niet zelf te doen, maar hiervoor een onafhankelijke derde in te schakelen. Want laten we eerlijk zijn, in veel gevallen is je baas de laatste aan wie je vertelt dat je wilt vertrekken. Een onafhankelijke HR-adviseur haalt meer informatie boven en reikt de verbeterpunten aan.

Hoe meer autonomie, hoe gelukkiger

Voor werknemers is het prettig als autonomie en verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Leidinggevenden die alles zelf doen en weinig inbreng vragen, creëren ontevreden medewerkers. Andersom geldt dit ook. Organisaties waarin iedereen alle vrijheid heeft, worden stuurloos en maken medewerkers onzeker: doe ik het nu wel of niet goed? Om die reden is het zaak verantwoordelijkheden concreet te maken in functieprofiel en hierover regelmatig in gesprek te gaan. Werknemers krijgen daarmee het gevoel dat ze bouwen aan hun carrière.

Jongeren binden met meer dan relevant werk

Voor jonge medewerkers is het belangrijk dat ze geboeid blijven. Geef ze voldoende uitdaging in hun werk, beloon ze en laat zien wat de ontwikkelmogelijkheden zijn. Geef aan welke taken en/of verantwoordelijkheden zij op termijn kunnen krijgen of laat ze meedraaien in een project.

Waar een huwelijk eindigt met de scheidingspapieren, eindigt een professionele relatie met een ontslagbrief. Nog teveel werkgevers worden hierdoor overvallen. Ze beseffen te laat dat ze te weinig hebben geïnvesteerd in de relatie met hun werknemer(s). Mijn collega’s en ik kunnen deze onaangename verrassingen voorkomen. Boeien en binden van medewerkers, heeft alles te maken met aantrekkelijk zijn en blijven als werkgever. We zijn je daarbij graag van dienst.