Sigma Personeelsdiensten

Ingrid van den Dries

Naam: Ingrid van den Dries
Functie: Commerciële HR Adviseur

Wat doe je als Commerciële HR Adviseur bij Sigma Personeelsdiensten?
Als bedrijven vragen hebben op het gebied van personeel en organisatie ga ik aan de slag. Meestal ga ik langs om te inventariseren wat de vragen of knelpunten zijn en geef ik aan wat wij kunnen betekenen.

Over welke problemen praat je dan?
Dat is verschillend. Stel een bedrijf zit in een groeifase, dan merken ondernemers soms dat het ‘niet meer lekker loopt’. Er is dan vooral behoefte aan structuur en beleid. In zo’n geval help ik met het opzetten van HR-beleid. Ik maak bijvoorbeeld functieprofielen, ontwerp en implementeer een gesprekscyclus en zorg voor een duidelijk personeelshandboek. Anderzijds begeleid ik ook reorganisaties of bedrijven met een langdurig zieke medewerker.

Ben je veel bij de bedrijven zelf aan de slag?
Ook dat varieert. Ik heb nu een interim-opdracht bij de Westerschelde Ferry. Daar werk ik standaard twee dagen in de week als interne HR-adviseur. De overige dagen werk ik voor andere klanten. Omdat in mijn functie communicatie belangrijk is, ben ik ook vaak bij klanten op locatie aanwezig.

Wat zijn dat voor bedrijven?
We werken voor een dwarsdoorsnede van het mkb in Zuidwest-Nederland. Soms is dat een lokale bakker, maar evengoed kan het een regionaal bedrijf zijn met tientallen werknemers.

Doe je je werk alleen of met collega’s?
Het leuke van mijn werk is dat ik zelfstandig werk, maar dat natuurlijk alleen kan doordat ik zoveel collega’s heb. We hebben elkaar nodig. Zo werk ik veel samen met de jurist Arbeidsrecht/Sociaal Verzekeringsrecht, omdat het belangrijk is dat alle adviezen juridisch kloppen. Het komt ook voor dat ik samen met een accountant naar een klant ga en regelmatig stem ik af met de loonadviseurs.

Hoe is de omgang met je collega’s?
De sfeer is plezierig, open en toegankelijk. Ik werk zelfstandig, maar kan altijd terugvallen op mijn collega’s, dat voelt prettig. En er is altijd ruimte voor een lolletje. Bovendien plannen we regelmatig een uitje om informeel te kunnen bijkletsen.

Dat klinkt als een afwisselende baan.
Dat is het ook. Ik geniet van die afwisseling, maar dat vergt natuurlijk wel veel flexibiliteit. Ik moet soms snel schakelen tussen de verschillende klanten.

Veel klanten, maar ook veel kennisgebieden. Hoe houd je dat bij?
We hebben intern kennissessies over wet- en regelgeving. Verder houd ik natuurlijk mijn vakliteratuur bij. Daarnaast is er regelmatig vaktechnisch overleg, waarbij we in ons team bekijken welke thema’s onze aandacht verdienen. Na corona zien we bijvoorbeeld behoefte aan een training leidinggeven op afstand. Daarmee gaan we dan aan de slag. Verder krijg ik voldoende ruimte om extern een opleiding te volgen.

Hoe was je dag als je echt tevreden naar huis gaat?
Als ik een ondernemer met mijn kennis en ervaring vooruit heb kunnen helpen. Bijvoorbeeld als ik de terugkoppeling krijg dat een ondernemer merkt dat er iets is veranderd of iets in gang is gezet. Aandacht en duidelijkheid geven aan medewerkers is vaak voldoende om het verschil te maken.

Ben je enthousiast geworden en wil je meer weten over het werken bij Sigma? Lees hier meer over onze arbeidsvoorwaarden, onze sollicitatieprocedure en jouw loopbaanmogelijkheden. Wil je weten wat we voor jou op het gebied van personeel en organisatie kunnen betekenen? Kijk dan op onze Personeel- & organisatieadvies pagina.