Personeelszaken, financiën en salarisadministratie: voor dat eilandje is Jan als Financial & HRM Manager binnen Kotra Logistics verantwoordelijk. Een functie die vraagt om oplettendheid: “Als er iets verkeerd gaat met de verloning, dan ontvangen 500 collega’s niet op tijd hun salaris. Het is fijn dat je op zulke cruciale momenten weet dat je altijd op iemand kan terugvallen.”
Nieuwe kansen
Ruim tien jaar heeft Jan in zijn werk een nauwe samenwerking met Marijke van de Velde, consultant bij Sigma Personeelsdiensten. Zij maakt klanten wegwijs in diverse systemen: van conversies en implementaties tussen systemen tot de integratie van nieuwe systemen en de uitbreiding van functionaliteiten. Op dit vlak ziet Jan voor Kotra nog volop kansen: “Ik ben nu een hele week bezig met het opstellen van arbeidsovereenkomsten. Dat proces moet worden versneld, verduidelijkt en meer geautomatiseerd.” Marijke vult aan: “Er zijn ook mogelijkheden om de arbeidsovereenkomsten digitaal te ondertekenen, zodat het direct in het dossier van de werknemer wordt verwerkt. Over deze integratie gaan we binnenkort met elkaar in gesprek.” Jan knikt: “Daar staan we zeker voor open!”
"Als ruim 500 collega’s niet op tijd hun salaris ontvangen, is het fijn om te weten dat je altijd op iemand terug kan vallen"
Groot succes
Jan en Marijke hebben maandelijks meerdere keren contact met elkaar. Een telefoontje of appje tussendoor waarin vragen snel beantwoord kunnen worden. “Wat fijn is: Marijke kan meekijken in onze systemen, iets aanpassen en kort toelichten hoe ze dat doet. Een volgende keer kan ik het zelf oppakken.” Een mooi voorbeeld noemt Jan de fietsregeling die onlangs flink is verruimd. “Welke mogelijkheden zijn er? Kunnen we beter een fiets vergoeden of een fiets verstrekken? Marijke komt langs om dit fiscaal toe te lichten. Ze legt bijvoorbeeld uit of het wijs is om dit bij de werkkostenregeling te betrekken.” Inmiddels is de fietsregeling binnen Kotra Logistics een groot succes. “We hebben al 55 fietsen ter beschikking gesteld en dat wordt zeer gewaardeerd onder de collega’s. Zeker als collega’s op feestjes over dit soort voordelen vertellen, is dat de beste reclame die je als bedrijf kunt hebben”, licht Jan trots toe.
“Veelal praten we op de werkvloer in vakjargon en het is fijn als een adviseur daarin mee kan praten. Als ondernemer heb je een bepaald idee en met vragen over het personeel en de salarisadministratie kun je bij Sigma terecht.”
Actualiteitensessie
Dat het steeds moeilijker is om aan goed personeel te komen, houdt Jan bezig. “Ik ben voortdurend op zoek naar mogelijkheden om het fiscaal aantrekkelijk te maken voor onze collega’s. Daar heb ik Marijke voor nodig. Marijke licht toe: “Eens per jaar doen we een actualiteitensessie en bespreken we de nieuwe kansen. Van studiekostenregelingen tot arbeidsovereenkomsten, sportschoolabonnementen, maar ook wat de gevolgen zijn van het aanbieden van een flexibele werkweek. Het is belangrijk dat je met de tijd meegaat!” Wat Jan vooral zo aanspreekt: “Aan een half woord heeft Marijke genoeg. De lijntjes zijn kort en de sfeer is informeel. Ondanks de serieuze onderwerpen die we bespreken, is er ruimte voor een grapje tussendoor en dat waardeer ik enorm.”
En Marijke denkt graag mee in kansen. “Ik hoop zoveel mogelijk te kunnen betekenen in de doelstellingen die ze hebben. Daar help ik Jan graag bij.”
Ook samenwerken met Sigma?
Samenwerken met Sigma betekent dat we je ondersteunen bij het zo efficiënt mogelijk inrichten van alle zaken op het gebied van salaris- en personeelsadministratie. Daarbij combineren we de voordelen van digitalisering met de kracht van persoonlijk advies. Zo maken we het verschil. Benieuwd wat we voor jou en jouw organisatie kunnen betekenen? Lees meer over onze salarisadministratie dienstverlening of neem direct contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking en (online) demo!
Overstappen moeilijk? Welnee! In ons stappenplan lees je hoe het werkt.Bekijk stappenplan