Sigma Personeelsdiensten
Vragen?

Werkstress bij thuiswerken verminderen. Check onze tips

Werkstress bij thuiswerken verminderen. Check onze tips

Een werknemer die zich goed voelt: dat komt het belang van de werknemer zelf én die van je organisatie ten goede. Nu veel mensen (weer) thuiswerken is het een uitdaging om als werkgever genoeg aandacht te hebben voor het welzijn van je werknemer. Hieronder volgen enkele tips om werkstress bij thuiswerken te herkennen én te voorkomen.

Veelvoorkomende verschijnselen van stress

  • Snel geïrriteerd en verdraagt weinig prikkels zoals drukte of geluid.
  • Negatief zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen.
  • Vergeetachtigheid: gewone dingen snel vergeten.
  • Verminderde concentratie: het werk kost veel tijd en deadlines worden niet gehaald.
  • Starre opstelling bij veranderingen.
  • Terugtrekkend gedrag, minder aanwezig en/of inactief zijn in (online)meetings.
  • Opgejaagd. Geen tijd voor het verhaal van een ander.
  • Gezondheidsklachten, zoals hoofdpijn, maag-/darmklachten, rugklachten, etc. Fysieke uitstraling: een vermoeide blik en futloze uitstraling.
  • De neiging om steeds meer zelf te doen en weinig over te laten aan anderen.

Zie je dat je werknemer gedrag toont dat bij bovenstaande verschijnselen in de buurt komt? Wees dan alert. Aan de andere kant zijn er ook werknemers die van nature bovenstaand gedrag tonen. Dat zegt dan natuurlijk niks over werkstress. Geef bovenstaande tips ook door aan managers die vermoedens hebben of werkstress niet gauw genoeg signaleren.

Werkstress bij thuiswerken verminderen. Check onze tips

Werkstress bij thuiswerken verlagen: praktische tips

Ook bij werknemers die thuiswerken is het mogelijk om stressgevoelens te verlagen. De volgende tips kan je toepassen om stress bij werknemers op afstand te verminderen.

  • Help de werknemer keuzes te maken in zijn prioriteiten.
  • Zoek samen met je werknemer wie hem kan ondersteunen in het uitvoeren van zijn taken. Laat die werknemers online sessies met elkaar inplannen om dit te realiseren.
  • Nodig hem uit om dingen over te laten aan anderen en niet alles zelf te doen.
  • Leg de lat niet te hoog en bespreek samen haalbare resultaten. Vier de successen als die resultaten behaald zijn (creëer quickwins, dus snelle succeservaringen).
  • Faciliteer een georganiseerde (thuis)werkplek. Als werkgever ben je verantwoordelijk voor een arboproof thuiswerkplek.
  • Ontmoedig multitasken: niemand kan het en het werk duurt er alleen maar langer door. Geef tips als: beantwoord geen mails tijdens meetings.
  • Laat de werknemer per dag een ‘doe-lijstje’ opstellen dat ruim haalbaar is en organiseer een moment van waardering/beloning als het ‘lijstje’ die dag afgewerkt is.
  • Geef de tip om de tijd die de werknemer kwijt is aan e-mails in te kaderen tot een bepaalde tijdsduur en een bepaald tijdstip op de dag.
  • Stimuleer het op tijd en regelmatig nemen van pauzes.
  • Probeer (online)meetings effectiever in te richten. Nu veel mensen thuiswerken loopt het aantal online sessies vaak nogal op.

Sigma Personeelsdiensten en het verminderen van werkstress

Sigma Personeelsdiensten helpt je om alles voor je personeel goed te regelen; ook als het gaat om stress- en burn-out coaching. We werken zowel aan burn-out preventie als aan begeleiding bij stress en burn-out klachten. Wil je een effectieve aanpak voor verzuim? In een vrijblijvend kennismakingsgesprek vertellen we je graag over onze mogelijkheden. Neem gerust contact met ons op!

naar inspiratie overzicht