Sigma Personeelsdiensten
Vragen?

Het voordeel van cijfertjes

Hoe compenseer je werknemers voor energieprijzen en inflatie

Voor iemand die actief is op het gebied van loonadministratie heb ik wel iets met cijfertjes. In de periode tussen kerst en oudjaar heb ik eens lekker zitten grasduinen in alle data die ons ter beschikking staan. Leuk om te zien is bijvoorbeeld de hoeveelheid jaaropgaven die in 2022 door Sigma zijn geproduceerd. Het waren er ruim 28.000. De totale loonsom van al onze klanten dit jaar was samen 735 miljoen euro.

Carrièreswitch

Cijfertjes. Het voordeel van cijfers is dat ze objectief te meten zijn. Zo las ik het artikel over onze nieuwe collega Eline. Zij maakte vanuit de horeca de overstap naar Sigma Personeelsdiensten. Ze maakte de overstap om andere redenen, maar het is een feit dat er na corona veel minder mensen in de horeca werken. Volgens een publicatie van het UWV zo’n 28 procent. Dat wilde ik wel eens controleren aan de hand van onze gegevens. Een snelle check in onze database en jawel, bij onze klanten was er een terugloop van 27 procent tussen de jaren 2019 en 2021. Gelukkig herstelde dat nog redelijk in 2022. In het afgelopen jaar was het verschil nog ruim 15 procent.
Met (veel) minder mensen hetzelfde of meer werk moeten doen. In veel bedrijven is dit de nieuwe werkelijkheid geworden. Op horecavakbeurs Horecava stond het vol met allerhande oplossingen. Bijvoorbeeld het maken van halfabricaten, zodat de keuken het iets minder druk heeft en er lopen al robots in de bediening rond.

Welkom Rinus!

Ook voor Sigma is de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Wel hebben we in 2022 een nieuwe ‘medewerker’ mogen begroeten, namelijk ‘Rinus de robot van Hubbae’. Rinus checkt elke nacht of er bij één van onze klanten iemand in dienst is getreden waar mogelijk subsidie voor van toepassing is. De zogenaamde LKV- en no-risk-voordelen. Als dat zo is, wordt een proces gestart om deze subsidie daadwerkelijk aan te vragen. Rinus neemt dus werk uit handen van onze collega’s en zorgt ervoor dat er geen subsidies worden gemist. Zo kunnen onze medewerkers zich richten op jou als klant en krijg je echte medewerkers aan de lijn of over de vloer. Want we zijn als Sigma graag vooruitstrevend, maar ook persoonlijk en dichtbij.

naar inspiratie overzicht