Belastingpakket 2026
Een eventuele eigen bijdrage voor privégebruik door de werknemer wordt buiten beschouwing gelaten. De regeling voor youngtimers wordt mogelijk aangepast om eventuele ontwijking van de voorgestelde pseudo-eindheffing te voorkomen. Deze voorgestelde regeling is onderdeel van het Belastingpakket 2026 dat op Prinsjesdag bekend wordt gemaakt. De Eerste en Tweede Kamer moeten nog wel akkoord geven op de voorgestelde regeling.
Cijfermatige gevolgen
Onderstaande voorbeelden laten zien hoe groot de impact is op de totaal verschuldigde loonheffingen bij het ter beschikking stellen van een wel of niet emissievrije personenauto (op basis van op dit moment geldende cijfers).
Voorbeeld 1
Werkgever A stelt een auto ter beschikking aan zijn werknemer X. Het betreft een auto (niet ouder dan 15 jaren) die niet (volledig) emissievrij is. De Nederlandse cataloguswaarde bedraagt € 65.000. De eigen bijdrage van X voor het privégebruik van de auto bedraagt € 200 per maand. De werknemer rijdt meer dan 500 km op kalenderjaarbasis privé met de auto. X valt in de hoogste belastingschijf.
Uitwerking
Bijtelling privégebruik auto 22% x € 65.000 = | € 14.300,00 |
Af: eigen bijdrage 12 x € 200 = | € 2.400,00 |
€ 11.900,00 | |
Verschuldigde loonheffingen werknemer
11.900 x 49,5% = |
€ 5.899,50 |
Pseudo-eindheffing inhoudingsplichtige
52% x (22% x € 65.000) = |
€ 7.436,00 |
Voorbeeld 2
Dezelfde uitgangspunten als onder voorbeeld 1 met de uitzondering dat de werkgever nu een volledig emissievrije auto ter beschikking stelt.
Uitwerking
Bijtelling privégebruik auto
17% x € 30.000 = 22% x € 65.000 = |
€ 5.100,00 € 7.700,00 € 12.800,00 |
Af: eigen bijdrage 12 x € 200 = | € 2.400,00 |
€ 12.800,00 | |
Verschuldigde loonheffingen werknemer
€ 10.400 x 49,5% = |
€ 5.148,00 |
Geen verschuldigde pseudo-eindheffing door de inhoudingsplichtige |