Wat doet deze functionaliteit in Hubbae?
De no-risk polis is een financiële compensatie vanuit het UWV aan werkgevers voor de loondoorbetaling bij ziekte van werknemers die geregistreerd staan met een arbeidsbeperking of die vallen onder de doelgroep banenafspraak. Met de bestaande controle op het loonkostenvoordeel, signaleren we ook of een werknemer onder de no-risk polis valt. Deze status slaan wij op in Hubbae. De no-risk polis biedt twee financiële voordelen die we met Hubbae zo goed mogelijk waarborgen:
- De ziekteverzuimverzekeraar moet aangeven dat de werknemer onder de no-risk polis valt. Dit zorgt ervoor dat er voor deze werknemer geen premie betaald hoeft te worden voor het verzekeren van het ziekteverzuim. Bij een verzuimmelding vindt de loondoorbetaling namelijk plaats vanuit het UWV.
- Als een werknemer ziek wordt, komt de loondoorbetaling bij ziekte dus niet voor rekening van de werkgever, maar voor rekening van het UWV. Dit neemt dan ook dit werkgeversrisico weg bij werknemers die onder de no-risk polis vallen. Overigens hoeft de ziekte niets te maken te hebben met de ziekte waarvoor de No Risk status is afgegeven. Een ‘gewone’ griep wordt ook gecompenseerd.
Op onze supportpagina staat beschreven hoe de functionaliteit werkt.
Wat wijzigt er vanaf 19 oktober?
Tot nu toe registreerden we in Hubbae alleen of een werknemer onder de no-risk polis valt. Nu combineren we deze status dus met het verzuim. Om te bepalen of een werknemer onder de no-risk polis ziek is (geweest), halen we verzuim en ziekte-uren op uit de salarisadministratie. In drie gevallen verwachten we actie van jou:
- We halen ziekte-uren op van de loonstrook van de werknemers met een no-risk polis. Daarbij vragen we via de e-mail aanvullende informatie uit bij jou, zoals de startdatum van het verzuim en het verzuimpercentage.
- Als een werknemer niet ziek blijkt te zijn geweest, vragen we je eens in de 6 weken ter controle of dit ook daadwerkelijk zo is.
- Als wij geen ketenmachtiging E-herkenning hebben, om jouw werknemer ziek te melden bij het UWV, ontvang je zelf een signaal om de werknemer ziek en beter te melden.
We adviseren uiteraard om het verzuim vast te leggen in het personeelsdossier in Nmbrs. Dit halen we automatisch op naar Hubbae om de no-risk polis te waarborgen. Dit voorkomt dat je bovengenoemde verzuiminformatie moet aanvullen in Hubbae. Wil je meer weten over deze, en andere HR-functionaliteiten in Nmbrs? Onze consultants vertellen je er graag meer over.
Samengevat
- Houd verzuimgegevens actueel in Nmbrs. Verwerk je geen ziekteuren of verzuimmeldingen in de salarisadministratie, geef wijzigingen dan direct door via Hubbae.
- Reageer op e-mails vanuit Hubbae met de gevraagde verzuiminformatie die je vanaf 19 oktober kunt ontvangen.
Heb je vragen over deze wijziging of wil je meer weten over hoe dit proces werkt? Neem gerust contact op met je contactpersoon bij Sigma. We helpen je graag verder.